FANDOM

Sowa Śnieżna
Sowa sniezna.jpg
Wielkość
  • Rozpiętość skrzydeł: 1,4-1,7 m
  • Występowanie Tereny okołobiegunowe Skandynawii, Rosji, na Alasce i w Kanadzie, na północ od linii drzew, ale na południe od granicy wiecznego śniegu i lodu. Pokonuje znaczne odległości na tym terenie.
    Charakterystyka Wyróżnia się wielkością, złocistymi oczami i śnieżnobiałym upierzeniem, które pokrywa nawet stopy. Samice i młode zdobią cętki na tułowiu i górnej części skrzydeł.
    Sowa Śnieżna (Nyctea Scandiaca) - ptak z rodziny puszczykowatych.

    Sekret przetrwania - upierzenieEdytuj

    Upierzenie chroni je tak skutecznie, że dorosłe osobniki wytrzymują temperatury nawet do minus 40°C, dlatego rzadko szukają schronienia przed szalejącymi wichrami.

    Ochrona i wykorzystywanieEdytuj

    Sowa śnieżna jest pod ochroną na większości obszaru Ameryki Północnej i w Wielkiej Brytanii. Mieszkańcy Alaski mogą odławiać ograniczoną liczbę ptaków. Są tam one źródłem pożywienia i wykorzystywane do robienia ubrań.

    PożywienieEdytuj

    Latają w ciągu dnia, żywią sie najróżniejszymi zwierzętami od norników do ptaków wielkości gęsi. Polują także na uszatkę błotną (sowę błotną), sokoła wędrownego, białozora i myszołowa. Kiedy brakuje pożywienia, jedzą ryby i padlinę. Jeżeli nie ma nic do jedzenia, dzięki zapasom tłuszczu potrafią przeżyć do sześciu tygodni.

    Populacja lemingów - populacja sów śnieżnychEdytuj

    Gdy spada liczebność lemingów, na świat przychodzi również mniej sów śnieżnycj. Populacja lemingów bezpośrednio wpływa na liczbę jaj składanych przez sowy i ilość odchowanego potomstwa. Rodzina w gnieździe zjada około dwóch lemingów dziennie i zanim młode opuszczą gniazdo, zjedzą około 1500 sztuk tych zwierząt. W korzystnych warunkach starsze i bardziej agresywne samce zakładają nawet dwa gniazda z dwoma samicami, walcząc o oba terytoria i przynosząc pożywienie dla obu rodzin. W gorszym roku sowy przenoszą się na południe, widuje się je w Teksasie i na Azorach.

    CiekawostkiEdytuj

    • Inne nazwy tego niezwykłego ptaka to: sowa arktyczna, sowa-duch, duch tundry, ookpik, skandynawski ptak nocny i biały strach północy.
    • Mieszkańcy Rumunii wierzą, że dusza pokutującego grzesznika leci do nieba jako sowa śnieżna.1

    GaleriaEdytuj

    Sowa sniezna 2.jpgAby zobaczyć całą galerię kliknij tutaj.

    Więcej z Fandomu

    Losowa wiki